Mexiko, Belize, Guatemala, Salvador ´07
Povídka - Cesta do Selempímu
Když jsme se ráno probudili v belizském městě Punta Gorda, nevědeli jsme, jak krásný a dobrodružný den čeká naší expedici Caminos 2007. Netušili jsme jak hluboký zážitek si vrejeme do našich srdcí při cestě do guatemalské indiánské vesnice Selempím. ...

Povídka - První okamžiky cesty
Den 13.2.2007 vypadal stejně jako každý jiný. Ne však pro nás, pět lidí, kteří jsme věděli, že už dnes v noci vyrazíme na cestu přes Atlantik do Mexika, Guatemaly, Belize a Salvadoru. Dušan, Jarda, Aleš, Kačka a já...

Povídka - První pocity v Teotihuacanu
Je ráno. Tak je to pravda, jsem tady. První ráno v Mexicu a hned v kolosu, jakým je Mexico City. Jak bude asi vypadat můj první den za Atlantikem? Včerejší přílet byl dost hektický a plný nových zážitků. Narvané metro, večerní hledání hotelu a nakonec první večeře v Mexicu. Nejsem zrovna příznivcem ohnivých jídel. ...

Mapa cesty 14.2.-9.3.2007
MEXICO - Mexico City - Teotihuacan - Palenque - Misol Há - BELIZE - Caye Caulker - Tobacco Caye - Punta Gorda - GUATEMALA - Selempim - SALVADOR - Metapan - Santa Ana - GUATEMALA - Antigua - Pacayo - Atitlan - Guatemala City - Tikal - MEXICO - San Cristobal - Mazunte - Mexico City ...

Návrat do Mexico City (Mexico)
Po klidné noční cestě jsme brzy nad ránem zakotvili na autobusáku v Mexico City. Uvítání nic moc, jen takový vlažný potlesk ze soucitu. Nechápu to. Vždyť jsme jim tu museli chybět po dobu našeho putování. Po přijetí symbolického klíče od města jsme starostovi zamávali a stiskem ruky ztvrdili nově vzniklé přátelství. ...

Mazunte (Mexico)
Když jsem ráno otevřel víčka, Dušan s Lenkou už vítali východ slunce nad oceánem. Nelenil jsem , sebral svoji zrcadlovku a pokusil se udělat nějaké hezké záběry. Jelikož nejsem extra odborník a fotím vše na kinofilm, jsem zvědav, jaké překvapení na mě bude čekat doma, až si natěšeným slavnostním krokem půjdu k Viktorovi pro vyvolané fotografie....

Vyskočili jsme z autobusu v Pochutle a byli ohromeni teplotou, jakou si toto místo na nás připravilo. Stihl jsem si utřít slzu, nakupenou na mém obličeji po zhlednutí nočně autobusového romantického filmu a už pozoroval Dušana, jak uhání domluvit převoz do 30 minut vzdáleného Mazunte....

San Cristobal (Mexico)
Byla to pro mě asi nejvíc vymazlená noc za celou cestu. Nemám rád při spánku vedro a tady mi konečně příjemný chladivý vzdoušek navodil potřebnou atmosféru, narozdíl od Aleše, který si za nemalou úplatu musel půjčit přikrývky od hostů z celého našeho patra hotelu....

Z Tikalu do San Cristobalu (Mexico)
Probudili jsme se v půl čtvrté, i když Alešovo budík nějak stávkoval a nechtělo se mu asi na protest proti tomuto hotelu takto brzy pracovat. V mžiku jsme sbalili krosny a vyběhli v dešti před hotel , počkat na slíbeného řidiče. Venku byl slejvák a tvářil se jako předznamenání návratu do Mexika , které jsme v Palenque před několika dny opouštěli také s vodními prova...

Tikal (Guatemala)
Ráno nás ještě rozespalé autobus vyplivl do pangejtu u silnice v městečku Flores. Ač hodinky ukazovali teprve něco kolem 5 hodiny, neodradilo to místní řidiče k tomu, aby zde čekali na potencionální zákazníky a mohli jim tak za čerstva nabídnout své služby....

Atitlan - Guatemala City (Guatemala)
Ještě ráno jsme si potvrdili změnu plánu a namísto výletu na kajacích po jezeru to tady zabalíme a vyjedeme si přes noc do Tikalu. Jelikož jsme měli prádlo už hodně zamatlané a propocené, rozhodli jsme se jej nechat vyprat v hotelu. Museli jsme nasednout na lanču a dojet na otočku přes jezero do Panajachelu a zakoupit lístky na odpolední přesun....

Jezero Atitlan (Guatemala)
Mikrobus pro nás dorazil až před hotel ( komfortní to služba ) a my se mohli vydat k jezeru Atitlan. Řidič se však během jízdy rozhodl, že to vezme jinou, prý kratší cestou. Připravil nám zážitek ( a je to tady opět ) z jeho "vyjímečných" řidičských schopností....

Sopka Pacaya (Guatemala)
Z pokoje jsem vyskočil jako první a vyběhl se stavivem na terasu, abych pořídil nějaké slunkovycházející fotografie. I když si sluníčko dalo malinko na čas (město Antiqua leží uzavřené mezi třemi sopkami), následné ozáření oranžovým světlem osvěžilo duši. ...

Antigua (Guatemala)
Ranní odjezd ze Salvadoru proběhl podle plánu a my mohli vyrazit v nejnabitějším a nejšpinavějším autobusu do Santa Any. Jediné pohodlí si člověk s tímto vozidlem užije, sedí-li v kavárně, popíjí kávu a jen tak jej z dálky pozoruje. Salvadorské Fordky jsou ale z venku nádherně pomalované a prostě sexy....

Santa Ana (Salvador)
Po dlouhé noci, kdy se doufejme naše těla dobře zregenerovala, jsme byli probuzeni křikem z ulice a všudypřítomným vedrem, které nemá slitování. Dušan jako správný skaut doběhl s Lenkou pro snídani a my se tedy mohli ještě chvíli povalovat. To už ale přišla skoro devátá a řidič s vymydleným mikrobusem nás naložil a odvezl směr Santa Ana....

Metapán (Salvador)
Tak jak působily ulice večer temně a osaměle, už ranní výkřiky pod našimi okny dávaly tušit změnu. Trhy v ulicích byly plné různého zboží a z tmavých domků vylezly pestrobarevné obchůdky. Hemžilo se to spoustou lidí. Posnídali jsme na terase hotelu za doprovodu šramotu města....

Selempín jsme opustili časně ráno a na molo se s námi přišla rozloučit i hrstka děti z vesnice. Natřeni repelenty a připraveni na cákající jezero jsme opět proplouvali známými zákoutími , kořenovými a blatouchovitými. I když bylo zastavení v indiánské osadě celkem krátké, vzpomínku si na setkání s indiány v sobě poneseme určitě hodně dlouho. ...

Selempím (Guatemala)
Do indiánského rána jsme se probudili malinko pomačkaní a rozlámaní. Postele tu mají nějaké kratší ( i když , kdo mě zná ví, že jsem celkem čahoun ) a pohyb v moskytiéře je také značně omezen. Musí se ležet tak, aby se člověk nedotýkal stěn, to kdyby se nějaké moskytí nebo pavoučí nestvůře chtělo útočit na naše krevní řečiště....

Když jsme po náročné cestě dnes večer ulehali do svých narychlo proti moskytově upravených postelí, jen každý z nás asi před zaklopením víček věděl, jak se cítí a co všechno se mu honí hlavou. Ráno začalo poklidně a jako vždy (a pro dnešek to byl dlouhý přesun s přestupy) nám cesta ubíhala bez komplikací....

Punta Gorda, Dangrida (Belize)
V noci jsem nemohl moc spát, převaloval se z jedné strany na druhou. Noc byla ulepená a vlhká. K ránu nás probudila silná bouře. Prudký liják smáčel celý ostrov a vichr kymácel palmami nad našimi příbytky. Všechno prádlo, které jsme si venku sušili, zmoklo a ani náš rychlý záchranný výpad jej před mokrem neuchránil....

Tobacco Caye (Belize)
Tento den na malinkém ostrůvku daleko od pevniny jsme chtěli věnovat odpočinku a nabrání nových sil na přesun do Guatemaly a také přeprání potřebných věcí, v nepříjemně páchnoucí vodě. Je opravdu škoda, že na tak malebném ostrůvku nemůžete počítat s alespoň středně komfortním ubytováním....

Už brzy ráno po východu slunce jsme opustili území příznivců Boba Marleye a zamířili v ústrety dalšímu belizskému ostrovu. Přijeli jsme lodí do Belize City ( námi nazvané město duchů a přízraků ) a ihned se s místním taxikářem vydali na autobusové nádraží na cestu do 4 hodiny vzdáleného místa, do města Dangridy . ...

Caye Caulker (Belize)
Ráno jsme nastartovali snídaní u Karin ( naučili jsme se používat krycí jména místních domorodců pro lepší orientaci ). Karin byla usměvavá, ale pomalá. Takže Kačky prvotní plán, že by ji s Pavlem najali alespoň po dobu filmového festivalu do jejich restaurace byl s okamžitou platnosti zavrhnut....

Noční přesun do Belize začal bez sebemenších problémů. Je to opravdu záliba místních šoférů nebo spíše úchylka nastavit klimatizaci na nejvyšší obrátky. Na toto jsme však byli připraveni a Aleš mě po ruce kulichy pro několik pasažérů v autobuse....

Misol Há (Mexico)
Po celonočním slejváku, takže nebylo moc slyšet lesní šelmy, jsme se probudili svěží do dalšího dne. Kačku malinko škrábalo v krku , ale to byl jen ranní nezmar, který už je zažehnán. Noc v cabanos bez oken byla příjemná a my jsme se vydatným spánkem posílili na další dobrodružství....

Palenque (Mexico)
Do Palenque jsme dorazili asi kolem osmé ráno ( pro připomenutí , tady jsem proti času u nás doma o 7 hodin pozadu ). Aleš asi 257 krát během jedné hodiny chválil , jak ta zelená barva přírody je nádherná, jiná než u nás. Měl pravdu , přírodovědec....

Teotihuacan (Mexico)
Časné probuzení a ranní odjezd do města aztécké civilizace Teotihuacan , které vzniklo už někdy v průběhu 600 roku př.n.l. a nikdo ani neví přesně jak zaniklo, ale bylo to někdy kolem 650n.l.. Krosny jsme uschovali na recepci hotelu a doufali , ze asi hodinu vzdálené místo stihneme navštívit ještě bez silného vedra a davu turistů....

Mexico City (Mexico)
Tak už i nejdelší let našich dosavadních cest máme za sebou. Pokud nebudeme přemýšlet o tom, kolik místa bychom asi měli , letěli-li bychom první třídou, můžeme tento let považovat za příjemný a rychleutíkající. ...

Odlet
Naše cesta už začala mít konkrétní podobu. Řidič Cigi nás vysadil v liduprázdném Norimberku. Až první Turek nám po půlhodině skřípění svého uklízecího vozu dal najevo, že v letištní hale nebudeme sami. Aleš se nerozpakoval a po svém způsobu kluka z periferie velkoměsta se rozvalil na jemně vypolstrovaných sedačkách a svým dřímotem nám dokázal, že předvečer...

Termín odletu stanoven
Tak jsme se konečně dočkali.Už můžeme své plány konkretizovat a formu přesně načasovat. Vyrážíme o mnoho časněji než první směny ráno otevřou vstupní bránu do svých továren ve středu 14.února 2007 ( přesně na den svátku zamilovaných - snad se na nás nebudou naše partnerky a partneři a taky domácí mazlíčci a jiná plyšová zvířátka tolik zlobit ). Takže ve...