Írán ´08
Rozloučení s Íránem
Nase cesta je jiz u konce, a proto musime podekovat teto velke a rozmanite zemi, jakou Iran je, za to, jak nas hostila.Velke diky patri hlavne mistnim lidem, kteri se vsemozne snazili pomoci. Svymi skutky nam pomohli zazit v Iranu krasne chvile....

Íránské jídlo
Clanek na Hubertovo prani Pokud se rekne Iran a mam si predstavit typicke iranske jidlo, tak se mi vybavi slunecnicova seminka.I kdyz to zni asi divne, ale je to proste tak. Pokud byste vsak stravili v Iranu jen par dni, pochopili byste, o co tady jde....

Írán a doprava
Neco navic pro chlapy aneb Iran a doprava. O doprave v Iranu by se dalo povidat celkem dlouho.Dopravni provoz je tu hodne husty a hodne neprehledny. Tam, kde jsou ve meste dva pruhy, bezne projizdi i ctyri auta vedle sebe a mezi nimi se propletaji navic motorky....

Írán a móda
Neco navic pro holky aneb Iranky a moda. Asi by to nikdo necekal a i ja jsem byla velice prekvapena, jak rozmanita moda v Iranu je.Iranske hranice jsem prejizdela skoro jako mumie, nebot jsem si myslela, ze nesmi byt videt snad ani vlasek ....

Mapa cesty Írán 8.2-4.3.2008
...

Ostrov Kish a cesta zpět
Venku je stále ještě tma, jak v noci a to už je 6 hodin ráno. Z přístavu jdeme do centra pěšky a taxikáře necháváme za sebou. Vysíleni po cestě a s krosnami na zádech, ale moc daleko neujdeme a jednoho žlutého stejně stavíme. Od taxikáře se dozvídáme, že jízda taxíkem po městě je levná, a proto tu nikdo pěšky nechodí....

Cesta na ostrov Kish
Tak jsme opustili jih a vrátili se zpět do centralního Íránu. Nočním autobusovým 12ti hodinovým přejezdem jsme se dostali do Shírazu a definitivně tak nechali za sebou krasné letní teploty. Ale ai tady v Shírázu není špatné počasí. Denní teploty okolo 18 C úplně stačí....

Bandar e Abbas 2
Auto Samand brzdí před hotelem Kawsar, který se nachází v úplném centru Bandaru, přesto skrytý před ruchem velkoměsta svou polohou v postranních uličkách. Recepční tvrdí, že mají obsazeno a tak naše tažení a snažení vypadá jako marné. Hamid se pokouší znovu promluvit s recepčím....

Kashan - Abyaneh
Sobotní dopoledne trávíme ještě stále nákupy na bazaru v Esfahanu. Trochu jsme si přivstali, abychom viděli, jak obchodníci na bazaru připravují své krámky. Prodejci postupně vystavují zboží a otevírají stánky. Procházíme liduprázdným bazarem a zkoumáme, kde co mají....

Esfahan
Vstáváme brzy ráno a necháváme si vyprat špinavé věci. Šest kusů oblečení vyperou a vysuší za 30.000 rialů. Snídaně na hotelu je za pakatel. Za 12.000 rialů dostáváme chleba, máslo, mazací sýr, džem, pomerančový džus, vajíčko na tvrdo a každý svou konvičku černého čaje. ...

Loučení s Garmehem
Čeká nás poslední dopoledne v Garmehu. Snídane je jako pokaždé bezvadná, a tak se dobře nasyceni můžeme vydat na výšlap. Hora nebo spíše kopec se zvedá hned za datlovými háji. Nahoru nevede žádná vyšlapaná cestička, a proto volíme přímou cestu vzhůru....

Garmeh - solné jezero a písečné duny
Po včerejším silném zážitku s hudbou nemůžu dospat rána. Hudba mi stále zní v uších. Lenka také nemůže spát, a tak se jdeme pozdravit s velbloudicí Shahyou. Hned jak vylezeme ven ze stavení, vystrkuje Shahya dlouhý velbloudí krk. Je zvědavá, kdo takhle brzy ráno vstává....

Garmeh - oáza klidu, harmonie a přátelství
Na snídani v hotelu Silk Road se loučíme s panem Lorelim. Tenhle úžasný chlap říká, že na nás bude myslet a modlit se, abychom v pořádku dorazili domů. Máme mu z domova napsat, že jsme OK. V hotelu Orient se s námi loučí mladý hoch z recepce, Albalfáz....

Kharanak
Po snídani na nás pán Loreli čeká před hotelem. Říká, že je docela unavený a je to na něm tak trochu znát. Projíždíme městem a pan Loreli poslouchá rádio. Má ho puštěné docela nahlas. Nejspíš poslouchá nějaké zajímavé zprávy. Řekl bych, že jde jedno ze zakázaných rádií v Íránu, typu Svobodná Evropa....

Zpátky do Yazdu
Právě se chystáme na odjezd ze Shírázu. Taxi auto žluté barvy nás za slušný peníz vyhazuje na autobusáku. Venku je docela zima, jen 2 C°. Nevšímáme si nahaněčů a sami hledáme společnost jedoucí do Yazdu. Autobous odjiždi za 20 minut, ale k naší smůle je již zcela obsazen....

Shiraz a Persepolis
Do Shírázu přijíždíme za tmy. Na autobusáku se s námi loučí řidič i jeho pomocníci a přejí nám hezký pobyt. Hned jak vylezeme z autobusu, začínají se kolem shlukovat taxikáři. V prvních dnech v Íránu jsme se toho frmolu trochu báli, ale dnes už jsme přeci jen otrlejší a tak si taxíkáře ani nevšímáme. ...

Ostrov Qeshm
Po večírku stráveném s panem Hamidem, jeho rodinou a plechovkami piva, vstáváme poněkud později. Původně jsme chtěli vstávat v 7. hodin, ale nakonec z postelí vylézáme až před devátou. Po rychlé ranní hygiene spěcháme směrem do přístavu. Cestou kupujeme teplý chleba a za chůze ho skoro celý sníme....

Bandar e Abbas
Kolem poledne dorážíme do Bandar e Abbasu. Město se řadí mezi nejteplejší v Íránu a to je celkem znát. Mnoho cestovatelů sem do nesnesitelného horka ani nezavítá, protože teploty tu během léta šplhají až k padesátce. Pár odvažlivců to během léta zkusilo, ale po malé zkoušce se obratili zpět směrem na sever. ...

Minab
Rozloučili jsme se s Yazdem a čekala nás 12ti hodinová noční cesta autobusem do města Minab. Výhoda nočního cestování je, že večer usnete brzy vyčerpaní po denní únavě, a když se potom probudíte jste už skoro na míste a vůbec vás to nebolí. Autobusy v Íránu jsou celkem pohodlné....

Zoroastriánská města Aśramabad, Chak Chak a Meybond
Tak vás zase po dlouhé době zdravím. Tady je deset hodin večer a pořád je strašný vedro. To není provokace, ale fakt. Pomalu jsme se dostali až do nejteplejšího místa naši cesty - Bandar e Abbasu. Dnes jsme měli celkem hrozný den. Celý jsme ho strávili sháněním hotelu....

Yazd - město v poušti
Desetihodinová cesta z Teheranu do Yazdu moc neutíkala. Po tak náročných přejezdech jsme byli vyčerpaní a unávu jsme cítili hlavně na svých zadnicích. V poušti toho moc k vidění není a krajina je často jednotvárná. Alespoň, že svítilo sluníčko, které jsme přes skla autobusu nasávali....

Pozdrav z Istanbulu
Píšeme první zprávu z cesty do Iránu. Stále se nacházíme v Istanbulu a čekáme na bus. Letenky do Teheranu bohužel nemáme. Špatně jsme je rezervovali. Další letadlo letí až za 5 dní a to jaksi nevydržíme. Jsme celkem unaveni. protože jsme vlastně moc nespali....